İHRACAT
İhracat; belli bir hizmet ya da malın geçerli Gümrük ve İhracat Mevzuatına uygun şekilde fiziki olarak yurt dışına satışının gerçekleştirilmesi ve Kambiyo Mevzuatı gereğince mal veya hizmetin değerinin ana ülkeye döviz olarak getirilmesi faaliyetlerinin tamamı olarak ihracat yönetmeliğinde tanımlanmıştır. Bir başka tanımda ise uluslararasılaşma stratejilerinden biri olan ihracat; işletmelerin uluslararası pazarda gelir elde etmek amacıyla potansiyel müşterilerin ihtiyaçlarını ve isteklerini karşılayabilmek için işletme olanaklarının analiz edilmesi, hedefe yönelik planlanması, kaynak ve teknolojinin kullanılması ve nihai sonuçların denetlenmesi eylemleri şeklinde ifade edilmektedir.
Endüstrileşme ve buna bağlı olarak artan teknoloji kullanımıda ihracatın artmasına etki eden en önemli faktörlerdendir. İhracatın artması, üretim kapasitesinin artmasına sebep olduğu için doğal olarak ekonominin gelişimi üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olacaktır. Bir başka açıdan bakıldığında ise ihracatın artması ülke içinde diğer üretim alanlarınıda etkileyerek bu alanlarda da maliyet azaltıcı yeniliklerin ortaya çıkmasına sebep olacaktır. Sonuç olarak ihracatın artması üretim kapasitesinin artmasını tetiklerken üretimde ölçek ekonomisine geçilmesini sağlayacaktır. Ölçek ekonomisi sayesinde de üretim maliyetleri düşecek ve üretimde yeni metotlarının geliştirilmesine zemin hazırlayacak zincirleme bir reaksiyon oluşacaktır.
KOBİ’lerin İhracata Yönelme Nedenleri
Hızla küreselleşen dünyada artık yerel pazarların hacimlerinin sınırlı olması, kar marjlarının düşmesi ve yeni pazarlar keşfetme arayışı KOBİ’lerin uluslararası pazarlara açılma isteklerini kamçılamaktadır. Küresel pazarların yerel pazarlara kıyasla sınırsız pazar hacmi, istihdama katkı ve yüksek kar marjları gibi etkenler KOBİ’lerin ihracata yönelmesinde başlıca nedenler olarak karşımıza çıkmaktadır. KOBİ’lerin ihracata yönelmelerinin muhtemel nedenlerini aşağıdaki şekilde maddeler halinde sıralayabiliriz.
- Uluslararası ekonomik entegrasyonun yapısı ve niteliğinin ihracata teşvik edici yönde değişmesi,
- Ülkeler arasındaki antlaşmalarla, yabancı sermaye girişi ve uluslararası ticaretteki sınırlama ve engellerin kaldırılması,
- İç pazarın artık yetersiz kaldığının farkında olunması,
- Sektörel işbirliklerine yönelik projelerin ortaya konulması, teknoloji transferinin kolaylaşması ve yönetim bilgisinin paylaşılmasına ilişkin fırsatlar,
- Dış pazarda görülen ekonomik ve sosyo-kültürel avantajlar,
- İletişim ve ulaşım araçlarındaki ileri teknolojik gelişmeler,
- Atıl üretim kapasitelerinin dış pazar talepleri doğrultusunda kullanılabilecek olması,
- Başarı şansı yüksek bir ürün ya da hizmete sahip olmanın verdiği avantaj,
- Ölçek ekonomilerinden yararlanabilme fırsatı,
- Uluslararası pazarlarda yakalanabilecek stratejik avantajlar,
- Yurt içi pazarlarda meydana gelen mevsimsellik etkisinin uluslararası pazarlar vasıtasıyla ortadan kaldırılması yoluyla üretimin sürekli ve dengeli hale gelmesi, • Dalgalı döviz kurunu başarılı bir şekilde yönetebilmenin getireceği olası faydaların farkında olunması,
- Politik ve kültürel yatkınlıklar olarak sıralanabilir.